Monday, September 8, 2008

mEmUtUsKaN jUgA mEnYaKitKaN

Aku terbaca satu artikel kat dalam majalah. Aku tertarik dengan topic yg dibincangkan. Artikel tu membincangkan ttg “MEMUTUSKAN JUGA MENYAKITKAN”..

Bila aku fikir² balik. Mmg ada kebenarannya.. Kita selalu fikir, kalau org yg ditinggal kan itu menderita,terseksa,makan hati bla..bla..bla.. Tapi kita tak pernah fikir apa pulak perasaan org yg memutuskan itu kan.. Jadi skang aku macam nak kongsi ngan korang jugak pengalaman aku. Yeap!!! MEMUTUSKAN JUGAK MENYAKITKAN.

Lets start….

Putus cinta adalah saat² paling memeritkan dalam hidup setiap org termasuk. . Tidak semua org bernasib baik bercinta pertama kali kemudian terus membawa ke jinjang pelamin..
Putus cinta sangat memedihkan. Air mata, akan jadi sahabat baik kita lebih² lg bagi org pompuan nih. Jgn kata pompuan, lelaki pon sama gak kadang² kan..huhu~~ Yerla..setiap masa akan terkenang saat² indah yg pernah kita lalui dengan pasangan kita dulu.

Selalunya,org kata,org yg menderita ialah org yg ditinggalkan. Tapi ramai yg tak tahu sebenarnya, amat menyakitkan juga bagi org yg memutuskan sesebuah hubungan.Ye betul.. Ini pengalaman aku ok.. Kadang² tu, ia lebih menyeksakan daripada org yg diputuskan. Cuma org² yg pernah lalui pengalaman ini ( macam aku ) hehe..boleh tahu betapa peritnya hati meminta perpisahan dari org yg sgt kita sayang.

Aku pernah menyayangi org sepenuh hati. benar, kasih sayang itu sangat indah perasaannya.Setiap masa akan terasa terapung-apung diawangan..wakakakaka~~~ Terasa dunia ini seperti aku yg punya..hahahaha!!! Tapi biasa lah, dalam hubungan mesti ada pasang surut kan. Pertelingkahan selalu je terjadi. Hampir setiap hari. Lama-kelamaan hati aku makin tawar.. Setiap masa hati ni membengkak jerk.. Kadang² aku rasa aku ni tak dihargai langsung. Hati aku sakit sangat dengan sikap tidak ambil berat dia sedangkan macam aku pulak yg terhegeh² menyayangi..

Hari demi hari berlalu, Minggu bertukar minggu, Bulan berganti, sampai la hubungan aku hampir mencecah 7 thn. Tapi tiada sebarang kemajuan dalam perhubungan. Lalu,aku mengambil keputusan memutuskan sahaja ikatan kasih sayang itu..Sadisnya’’’
Punya la susah aku nak luahkan hasrat hati tu. Nak luah kan tu, rasa macam nak kena telan kulit durian..Apa² pon, aku dapat gak luahkan akhirnya..yayy~~~ kini ku “Bebas berlari mengejar mimpi”

Selepas pertemuan terakhir, terasa hati aku ni bagai dicincang lumat tanpa belas kasihan..huhu~~ sakit nya bukan kepalang. Dada aku ni rasa macam nak meletup je memuntahkan laharnya..wak!!!!! Aku pelik,naper pulak aku yg beria² sedih? Sedangkan aku yg minta berpisah??

Kadangkala ada rindu yg singgah, ada kenangan yg menyapa tapi aku kuatkan hati dan perasaan. Lebih² lagi skang ada yang lebih menyayangi dan menghargai diri aku. Sapa lagi kalau bukan tunang tercinta.. My Sayang..muahxx muahxx..

Kini aku dah rasa tenang dan bahagia bersama sayang..

Melepaskan seseorang yg sangat kita sayang dan cintai adalah suatu tindakan yg terlalu sukar. Apatah lagi banyak memori indah pernah tercipta sepanjang percintaan itu berlangsung.

Sesiapa pun mesti tau betapa hebatnya penangan sebuah percintaan.

Perpisahan itu terlalu menyakitkan untuk yg diputuskan juga yg memutuskan. Kadangkala org yg memutuskan perhubungan itu lebih menderita terutamanya yg meminta outus kerana terpaksa.

Apa pun, kehidupan perlu diteruskan dan kita perlu memiliki cinta baru agar dapat melalui hari² mendatang dengan penuh kebahagiaan dan bererti. Selagi kita ada hati dan perasaan, jangan berhenti mencari cinta. Mencintai dan dicintai ialah satu kebahagiaan yg tidak boleh diungkap secara zahir oleh sesiapa pon.

**Entry ini bukan bermakna aku ingat kisah lama aku. Aku sekadar ingin berkongsi pendapat dengan korang disamping menyokong artikel yg aku baca dalam majalah tu.. MEMUTUSKAN JUGAK MENYAKITKAN... kadang² kita kena berfikiran rasional. Tak semua org yg minta putus itu jahat dan tidak semua org yg diputuskan itu mangsa ok..

p/s: Sayang, if u read this, it doesn’t mean anything. It juz an article I want to share with my blogger frenz..

28 comments:

rynn2506 said...

ye mala..aku mmg nampak ianya btol² menyakitkan ko sbb masa tu aku igt lg spai aku yg kena drive kete ko sbb ko x leh kawal perasaan n ko nak nangis sepuas²nye kan????sbr ye...yg pasti benda tu dah blalu n ko pon dah happy skg....

BuBbLeS said...

uwaaAaaaaaa~
uWaaaAaaaA~

*teringat pengalaman gak* >_<


"Tapi tiada sebarang kemajuan dalam perhubungan"

bleh eh gune 'kemajuan'?
urmmm...

BuBbLeS said...

Kesukaran melafazkan
Pengucapan perpisahan
Kepada yang tercinta

Tapi terpaksa ku lakukan
Keranaku tidak mahu
Terus berpura-pura

( korus )
Usahlah ku disalahkan
Terjadinya perpisahan ini
Itu suratan takdir


Tak terlintas di hati ini
Untuk aku jatuh cinta lagi
Tapi takdir yang menentukan

Memang pernah ku berjanji
Kau yang pertama dan terakhir
Tetapi aku memungkiri

Tidak dapat ku terima
Dua cinta di dalam hati
Maafkanlah ku sayang

*just nk share lagu yg dilayan lepas mintak putus*
huhuhu

~dARlee zURiS~ said...

alaa..sedey lah lak entry nie.
tp betul lah awk..
saya sokong 200%.

kita mempunyai pengalaman yg sama
mmg perit nk luahkan ek?cam telan kulit durian=P
tp..sbb keperitan tue,kita dah temui dia yg sebetul2 nya kan??
n we're hepi now... :)

Aleeya said...

ni kena nyayik lagu ziana zain tak ..putus terpaksa heheheh, sedih lak n3 kali neh huk huk huk

Pocket said...

aduhai ... betapanya pocket pun cam terasa sedihnya bila memutuskan,
cam tak keruan gitu.

tapi pastinya untuk ending yang lebih baik kan...

Tak semua org yg minta putus itu jahat dan tidak semua org yg diputuskan itu mangsa..

setuju sangat!!

SaDi said...

Setuju!!!!

Nurmala said...

azrin,
isk..a'hakan..aku pon dah lupa dah hal yg aku tak leh nak drive tu. Kelakar kan?? Tersengguk² aku dalam kete.. Masa tu ngan eky skali..Kenangan²..

bubbles,
belasah je la guna kemajuan tu. Kau faham kan?? Lagu apa tu weh..??

zuris,
Yes zuris..seiap yg berlaku tu pasti ada hikmahnya.. hubungan yg lama tu hanya pengajaran supaya kita lebih menghargai hubungan yg sekarang..

Nurmala said...

aleeya,
eh..cane ek lagu putus terpaksa tu??

pocket,
Ya Betul..memutuskan hubungan yg tiada kemajuan untuuk ending yg lebih baik..

sadi,
sejutu je??

BuBbLeS said...

lagu sUratan takdir kumpulan gersang (manBai).

berminat?

hahhahahha

eedany said...

kalau boleh hubungan janganlah putus... biarlah berkekalan sampai bila2...tapi kalau itulah jalan yang terbaik...apa nak di katakan?

Semoga hubungan uols berkekalan selamanya yer nur.

:)

eLLy said...

memutuskan pun berat gak kan..
tapi kebanyakakn org yg memutuskan nie dia dah ade calon yg lain ..
itu yg tak rasa perit tu ..kebanyakkan la

nurul said...

mala.. kite takde pengalaman la.. my only is my current... ;) hopefully ade titik akhirnya... sooner or later... but afterall u dah hepi kan.. thats mean sayang u tu the best for you... dont cha agree?

Nurmala said...

eedany,
eh..ngan sayang skang ni mmg la tak nak putus kalau boleh.. harap² berkekalan..amin!!

kak elly,
kebanyakkan macam tu.. tapi ada gak yg memutuskan kerana terpaksa..kui kui

nurul,
Yes..now im happy with my sayang..My sayang is the best for me..

Ada Ayrissa said...

iyuppp...
betol tuh..memutuskan juga menyakitkan...
seksa woooo....

Nurmala said...

ada ayrissa,
betulkan?? tapi org selalu anggap kalau kita minta putus tu, kita happy..

PuteriSatu said...

1st time visit blog nih...salam kenal dari akak untuk mala...

Terasa macam baca novel lak...memutuskan tu memang menyakitkan...sebelum memutuskan harus kuatkan hati...apapun nice entry...

antalya said...

sy setuju. dan ada pengalaman juger. sampai skrg bila teringat cinta yg sy putuskan sendiri tu, akan terasa sakit yg teramat

Nurmala said...

Puterisatu,
Thanks kak, sudi singgah blog kita..Ye, sebelum memutuskan, hati harus lah kuat. Kalau tak,sure tak jadi putus..

Antalya,
Lor….tak yah terasa sakit² lagi dah.. Skang harus lah rasa bahagia jer sbb dah ada abg sayang kan?

arianna adrizal said...

hurm~ pengalaman mendewasakan kita kan. pengalaman i kan.. i pernah jatuh terduduk sbb cinta. dianiaya sbb cinta. difitnah sbb cinta. utk bangkit semula dan jd sprti skrg.. mmg satu kejayaan besar dlm hidup! dan i mmg bersyukur sgt. Tuhan mengetahui siapa yg worth it utk kita.

cuma yg i xsuka kan, si dia tu menganggu i skrg. dah kawen tp sibuk2 lg entah kenapa. haish.

Nurmala said...

arianna adrizal,
ye la.. saya pun berpengalaman cam tu.. saya bukan jatuh terduduk.. saya tersungkur.. masa tu, semua ego saya saya dah ketepikan.. Semuanya untuk memiliki dia sepenuhnya kononnya..

Tapi, macam u kata, Tuhan lebih mengetahui siapa yg worth it utk kita..

Bersyukur sangat jumpa tunang tercinta..hiks~~

buat tak layan je dia tu anna.. dia nak test market je tu. Laku lagi tak walaupun dah kahwin..puuii.''

eYaNacOMeY said...

hmmm..btol kak..makcik sy slaloo pesan..cariklaa org yg syg kite lebih..bukan kiter saYang die lebih.. especially kiter ni pompuan..
hmm..mmg memutuskan itu menyakitkan..huhu..tapi..setiap yg berLaku pasti ade hikmahnyee..cee wah.. poyoz laa plak..hehe

Nurmala said...

eyanacomey,
ye la..everything happen with a reason

[yAN!e][pUTraJAya] said...

cik yanie pun pernah rasa benda yg sama...

ada masa kita rasa sedeh bila putus cinta nih..

ada kala kita rasa lega...sebab kita dah tak payah nak sedeh fikir pasal kesengalan lelaki itu...

Nurmala said...

yanie,
ya betul..
lelaki² yg sengal mmg la harus di tinggalkan..

Essham said...

Wah sdh yer aku bc entry nih...

Btl la ape yg dikata kan..

Bkn sng nak ptskan hubungan yg tlh dibina bersama..

fhar said...

Hmm.. betul la ape yang dikatakan. Aku pun pernah melalui pengalaman yang sama. Kami bercinta hampir 5 tahun, tak pernah terfikir dan tergugat hati ni untuk berubah. Tapi akhirnya aku yang berubah hati kerana menemui cinta baru yang tak pernah terjangka akan berlaku. Berat sangat bila hati ni terpaksa dibahagi dua. Setiap hari aku memohon kepada tuhan, bukakan hatiku dan mindaku untuk buat pilihan yang terbaik dan yang telah ditentukan olehNya untuk aku. Akhirnya aku memilih untuk memutuskan hubungan yang telah 5 tahun terjalin kerana merasakan hati ni dah berpura-pura kepadanya. Aku rasakan tidak adil untuk aku meneruskan hubungan jika hakikatnya diri ini telah menyayangi yang lain. Namun bukanla perpisahan itu kerana kekurangan atau keburukan pada dirinya. Hanya kerana aku yang sudah berubah hati. Tapi apepun, memutuskan hubungan memang satu tindakan yang menyakitkan. Aku merasakan seolah-olah aku telah melukakan dan menghancurkan hati aku sendiri. Setiap hari aku berdoa agar si dia ditemukan dengan insan yang lebih baik dari diri aku dan boleh memberikan dia kebahagiaan. So, bila terbaca artikel ini, aku sangat setuju bahawa memutuskan juga menyakitkan..

Nurmala said...

Essham,
Mmg betul… bukan mudah memutuskan hubungan..

Fhar,
Betul tindakan awak tu.. daripada kita terus berpura², baik la kita berterus terang. Sekutang-kurangnya kita tidak lagi memainkan perasaan dia..