Tuesday, December 15, 2009

ciNtA itU bUtA

Hari ini kita still bertopik ye, since tak de benda aku nak share pasal life aku… Topik hari ini adalah CINTA ITU BUTA. Cinta… hmmm topik yang tidak pernah bosan untuk dibahas, entah dengan kekasih, suami, isteri, teman, orang tua, adik…bla..bla..bla

Cinta boleh membuat yang benci menjadi sayang, yang jauh terasa dekat, kesakitan menjadi sebuah kenikmatan, bahkan kesalahan menjadi sebuah kewajaran. Oh… no !!!!

Tapi bagi mereka yang menggunakan akal dan logika, tidak setuju dengan istilah CINTA ITU BUTA. Mereka mengatakan bukan cinta yang buta tetapi mereka mem”buta”kan mata dan hati karana cinta..

Ok..Let start~


What is it about love that makes us so? Why does it come and go when we least expects it? Why does cinta makes us all vulnerable, soft, hopeless romantics and broken hearted? When we do know what love can do to us, why is then that we seek love? What do we hope to find? Hope? The sense of being? The feeling of being loved? A sense of belonging?

Aku nak tanya korang.. Kenapa kita mencari cinta sedangkan kita sendiri tak pasti kesudahannya? Mengapa kita masih mencari cinta sedangkan kita sendiri tak pasti cinta itu akan menbahagiakan kita atau mengecewakan kita.

Cinta. puluhan drama, ratusan filem, ribuan buku telah bercerita tentang cinta.. Tapi kenapakah hingga kini persoalan cinta itu masih lagi menjadi satu tanda tanya. Masih lagi kita ragu² dengan kewujudannya. Apakah cinta adalah untuk kita mengisi kehidupan kita dengan penuh makna atau hanya mensia-siakan hidup ini dengan kekecewaan. Yang mendapat cinta akan bahagia. Yang kekurangan cinta akan kecewa. Hanya untuk cinta… Berbaloikah???

Benarkah cinta itu buta? Bolehkah kita boleh menyayangi seseorang dengan sepenuh hati sedangkan kita bercinta dengan orang lain? Wujudkah cinta sejati atau hanya sekadar satu impian?

Bagaimana pula dengan yg jatuh cinta berkali². Sekarang sangat lah jatuh cinta dengan org ni.. Beberapa thn kemudian, rasa cinta pada org lain pula.. Adakah empunya diri yg harus disalahkan kerasa tamak? Atau cinta yg harus dipersalahkan kerana tidak tetap pada yg satu..

Aduh!!! Cinta~ Macam² ada…..hahaha~

27 comments:

PuRpLeLiCiOUs LoVe said...

cinta...susah nak di tafsirkan dengan kata2...huhuhuhu

nURmALa mAZLan said...

PuRpLeLiCiOUs LoVe,
ye...cinta itu subjective...

Lisa said...

wah mala, topik agak hangat nih..
pd lisa sebenarnya org yg bercinta tu 'buta' kadang2 diorg lebih ikut pd nafsu, hati & rasa jer.. tak ramai yg menggunakan akal fikiran, sepatutnya kita yg control cinta tu tp kita biarkan cinta tu control kita tu yg jd "cinta itu buta"
apa2 pun ingat pd pepatah org dlu2 jer mala "ikut hati mati, ikut rasa binasa" kan...
yg penting "tepuk dada tanya iman"...

Tun Teja Persona said...

cinta itu rasanya memang buta kot. dan apatah lagi bila orang yang bercinta itu juga memang buta menilainya. sebenarnya cinta sesama manusia ni sangat subjektif. ada orang yang bahagia dengannya, ada juga yang tidak. dan bagi yang masih mencari cinta seperti saya, mungkin saya tak dapat rasakan kemanisan cinta itu dan tidak dapat tahu sejauh mana saya buta :)

nURmALa mAZLan said...

Lisa,
ye la Lisa.. mmg ramai yg lagi ikut kata hati skang ni..adeh!!! ntah la..susah nak cakap.. when it comes to heart........huh!!

Tun Teja Persona,
Ye...satu lagi yg saya nam tambah.. walaupun sekarang kita rasa dia lah cinta sejati, dia lah segalanye...belum tentu thn2 mendatang dia juga yg sejati.. mmg kita mengharapkan agar itu yg satu..tp kita hanya merancang, Allah yg menentukan..Minta la dijauhkan~

Eazy Izzuddin said...

oh cinta itu mmg buta...
x tahu mane penghabisan nyew
huhu
xD

Redbloodsnow said...

Makanya...dats y peeps alwyas says...susah mmg susah utk di mengertikan. Sbb itulah cinta kepada ALLAH gak yg kekal kan

:) subhanallahh...

Diarihatiku1976 said...

aetuju.. cinta itu subjektif..

aidanordin said...

ala.kak..beratnyer topic..hehee

yg penting..cinta itu indah:-D

JMR said...

satu soalan yang masih tidak persis jwpannya.-ADA APA DGN CINTA??

:: p R i n c E s S _ N :: said...

yunk..nape tajuk ehh kekasih gelap r cinta itu buta r...

eLLy said...

yes cinta itu buta.. hingga membuatkan ku sentiasa teraba raba ..opssss 18sx ;)

atty's said...

pasai cinta ..ramai yg berantakan ..

mariaariffbaby said...

cinta itu mmg buta

if cinta itu celik..mmg ramai antara kita tak kahwin tau
=P
macam saya la

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠ said...

selagi leh mencari cinta....cari lah ia....ada gak yg hanya menunggu ia hadir dalam hati...tp sampai bila?

ehhehehhe

=}

neezareef said...

tu la kdg org ckp cinta tu sukar nk ditafsirkan

reena said...

cinta buat kite bahagia... cinta jgk buat kite nanges... aduhhh...nakal taw chenta nih...

Eazy Izzuddin said...

Vote For Me

http://www.broframestone.com/2009/12/bfundi-bloggers-dengan-broframestone/

Thanks so much
hehe
xD

nURmALa mAZLan said...

Eazy Izzuddin,
jika benar cinta itu buta, siapa kan jadi mangsanya

Redbloodsnow,
betul dik.. cinta pada yg Maha Esa adalah kekal..

nURmALa mAZLan said...

Diarihatiku1976,
betul kak..cinta itu sukar utk dimengertikan

aidanordin,
ye..cinta itu indah..cinta juga menyakitkan

nURmALa mAZLan said...

JMR,
fuh!!! susah soalan tu

:: p R i n c E s S _ N ::
hahaha~ biasala tu N..tgh dilamun cinta ni

nURmALa mAZLan said...

eLLy,
haish!!! tu dah lain dah kak

atty's,
ye kak..kerana cinta, seribu kemungkinan boleh terjadi

nURmALa mAZLan said...

mariaariffbaby,
haish!! ada pulak cakap cam gitu.. xde maknanyer..ekekeke`

♠ y.a.n.i.e putrajaya ♠
kita kena berusaha mencari cinta selain berdoa.. selepas iu baru tawakal =)

nURmALa mAZLan said...

neezareef,
tu la..cinta sgt sukar ditafsirkan

reena,
hehehe~ comelnyer..cinta itu notty

nURmALa mAZLan said...

Eazy Izzuddin,
orait..

DaHLia said...

setuju dengan yang ni

"Tapi bagi mereka yang menggunakan akal dan logika, tidak setuju dengan istilah CINTA ITU BUTA. Mereka mengatakan bukan cinta yang buta tetapi mereka mem”buta”kan mata dan hati karana cinta.."

kita mencari cinta sebab kita dilahirkan berfitrah..ingin dikasihi, ingin disayangi..so, sebab itu kita perlu kasih dan sayang pada orang lain juga...

nURmALa mAZLan said...

DaHLia,
ye la u..cinta ni kekadang menyebabkan org x berfikir guna akal, tp hati