Wednesday, May 13, 2009

pERiNgAtAn pERiStiWa 13 Mei 1969

Isu perkauman dalam pilihan raya 1969
Isu-isu perkauman yang menyentuh emosi dan sentimen telah menjadi tema utama sepanjang kempen pilihanraya yang telah menaikkan semangat kaum-kaum di Malaysia. Semasa kempen Pilihan Raya 1969, calon-calon pilihan raya serta ahli-ahli politik terutamanya daripada parti pembangkang, telah membangkitkan soal-soal sensitif berkaitan dengan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu), kedudukan istimewa orang Melayu sebagai (Bumiputera) dan hak kerakyatan orang bukan Melayu. Hal ini telah menimbulkan perasaan perkauman dan syak wasangka.

Parti Perikatan yang dianggotai oleh (UMNO-MCA-MIC) telah mengalami kekalahan yang teruk dalam Pilihan Raya 1969. Jumlah kerusi yang dimenanginya dalam Dewan Rakyat (Parlimen) telah menurun daripada 89 kerusi pada tahun 1964 kepada 66 kerusi pada tahun 1969. Parti Perikatan telah kehilangan majoriti dua-pertiga dalam Dewan Rakyat.

Sebab terjadinya Peristiwa 13 Mei 1969 adalah perarakan kemenangan oleh pihak pembangkang. Penyokong-penyokong Parti Gerakan telah mengutuk dan menghina orang-orang Melayu semasa mengadakan perarakan di jalan-jalan raya di sekitar Kuala Lumpur dan menyuruh mereka kembali ke hutan.

Pembangkang meraikan kemenangan
Peristiwa ini berlaku berikutan pengumuman keputusan Pilihanraya Umum pada 10 Mei 1969.

Dr. Tan Chee Khoon dari parti Gerakan telah menang besar di kawasan Batu, Selangor. Beliau minta kebenaran polis untuk berarak meraikan kemenangan parti tersebut di Selangor. Perarakan tersebut telah menyebabkan kesesakan jalan raya di sekitar Kuala Lumpur. Perarakan hingga ke Jalan Campbell dan Jalan Hale dan menuju ke Kampung Baru. Sedangkan di Kampung Baru ketika itu diduduki lebih 30,000 orang Melayu yang menjadi kubu UMNO, berasa terancam dengan kemenangan pihak pembangkang. Di sini juga letaknya rumah Menteri Besar Selangor ketika itu, Dato’ Harun Idris.

Dikatakan kaum Cina yang menang telah berarak dengan mengikat penyapu kepada kenderaan mereka sebagai lambang kemenangan mereka menyapu bersih kerusi sambil melaungkan slogan. Ada pula pendapat yang mengatakan penyapu tersebut sebagai lambang mereka akan menyapu (’menyingkir’) orang-orang Melayu ke laut. Dalam masyarakat Melayu, penyapu mempunyai konotasi yang negatif (sial). Ada yang mencaci dan meludah dari atas lori ke arah orang Melayu di tepi-tepi jalan.

Rumah Menteri Besar Selangor
UMNO telah mengadakan perarakan balas pada pagi 13 Mei 1969 yang mengakibatkan terjadinya peristiwa ini. Hal ini adalah kerana perasaan emosi yang tinggi dan kurangnya kawalan dari kedua-dua pihak. Perarakan ini sebenarnya tidak dirancang.

Orang Melayu mula berkumpul di rumah Menteri Besar Selangor di Jalan Raja Muda Abdul Aziz di Kampung Baru, Kuala Lumpur kerana marah dengan kelakuan kurang ajar Gerakan. Dato’ Harun Idris selaku Menteri Besar Selangor ketika itu cuba mententeramkan keadaan. Tetapi rupa-rupanya, ada di anatra mereka yang berkumpul telah membawa senjata pedang dan parang panjang dan hanya menunggu isyarat lampu hijau dari Dato’ Harun Idris untuk mengamuk.

Bermula jam 4.00 petang, dua penunggang motosikal Cina yang melalui Jalan Kampung Baru telah dipancung. Sebuah van membawa rokok dibakar dan pemandunya juga dibunuh. Pemuda-pemuda Cina yang dikatakan dari PKM dan kongsi-kongsi gelap telah bertindak balas. Mereka membunuh orang-orang Melayu di sekitar Kuala Lumpur. Orang Cina dan pemuda Cina ini pula lengkap dengan pelbagai senjata besi, tombak dan lembing berparang di hujung seperti dalam filem lama Cina.

Rusuhan besar pun terjadi. Perintah darurat dikeluarkan dan semua orang tidak dibenarkan keluar dari rumah. Pasukan polis berkawal di sekitar Kuala Lumpur. Tentera dari Rejimen Renjer turut dikerahkan menjaga keselamatan sekitar Kuala Lumpur.

Rejimen Renjer
Pasukan FRU di keluarkan dari Kampung Baru dan askar dari Rejimen Renjer mengambil alih. Malangnya pasukan ini terdiri dari Melayu, Iban, Cina, India dan lain-lain turut menembak orang-orang Melayu dan menyebabkan orang Melayu semakin meradang. Ketua Rejimen Renjer ketika itu dikatakan adalah seorang Cina.

Pemuda-pemuda Melayu yang mempertahankan Kampung Baru mula mengamuk bila merasakan diri mereka terkepung antara orang Cina dengan askar Rejimen Renjer. Beberapa das tembakan turut ditujukan ke arah rumah Menteri Besar Selangor.

Askar Melayu
Akhirnya Regimen Renjer dikeluarkan dan digantikan dengan Askar Melayu. Pentadbiran mula diambil-alih oleh Askar Melayu.

Panggung Odeon
Pemuda-pemuda Cina dari kongsi-kongsi gelap telah bertindak mengepung Panggung Odeon, di Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur. Beberapa iklan disiarkan dalam bahasa Cina di skrin pawagam menyuruh penonton dari kalangan Cina keluar dari panggung. Penonton Melayu di panggung tersebut ramai yang mati. Ini termasuklah dua orang Askar Melayu yang tinggal di Sungai Ramal, Kajang.

Seorang polis bernama Rahim yang tinggal di Kuala Lumpur yang turut menonton wayang di Odeon terkena tetakan di kepala dan berpura-pura mati. Beliau masih hidup hingga sekarang. Akibat daripada tindakan sebegini, orang-orang Melayu mulai bertindak balas, dan dikatakan kepala orang Cina yang dibunuh diletakkan di atas pagar .

Angka korban
Angka rasmi menunjukkan 196 mati, 439 cedera, 39 hilang dan 9,143 ditahan. 211 kenderaan musnah. Tapi ramai telah menganggar ramai lagi dibunuh. Sebuah thesis PhD. daripada Universiti California, Berkeley menganggar seramai 2,000 orang hilang nyawa dalam peristiwa 13 Mei

35 comments:

mama idzareef said...

huhu..13 mei ni sensitip..lagi2 kat opis sy ni ramai cha ya nun alif..

aRe_uDear said...

teringat lak cikgu sejarh wak2 sek dulu.. wakakaaa.. subject yg agk membosankn tym bljar dulu.. tpi sumer tue info yg kite kene tau yer x....

nURmALa mAZLan said...

mama idzareef,
hahahaha ofis lama kita pon ramai cina.. tapi ofis baru ni majoriti melayu

aRe_uDear,
aha..masa sekolah dulu x pulak terfikir nak tau pasal 13 mei nih

Iena said...

tetiba bulu roma saya meremang mengalahkn tgk citer hantu jeruk purut...

RaFFLeSiA MeRaH said...

mudah-mudahan tarikh hari ni x der sengketa yg akan berlaku di bumi malaysia kita ni...amin...

khaLifah feDi said...

EMM JGN LUPE SEJARAH..!!!

nURmALa mAZLan said...

Iena,
lorrr...naper lak???

RaFFLeSiA MeRaH,
Insyaallah kak.. walaupun kita semua ada sebahagiannyer berlainan fahaman politik

nURmALa mAZLan said...

khaLifah feDi,
x lupa pon

saya said...

takmau crita pasal isu2 perang or perkauman..takotttt...

nURmALa mAZLan said...

saya,
bukan cerita kosong.. saje memperingati utk diteladani

khaLifah feDi said...

uiks aku pn bce buku ni tp xabis masa aku bce sentap wey!!! masa tue aku bce kat MPH ingt maw beli tapi xjdi emm..:)

ade satu chaphter tue buat aku menitis air mata..

so..aku deicde xbeli..emm..ni ko n3 buku ni terus aku tengat balik.huhuhuh.:(

IdaShah said...

sungguh tragis..
takmo jd camni lagik
semoga malaysia aman dan makmur

nURmALa mAZLan said...

khaLifah feDi,
oo..ye ker?? adus!!!! aku pon x mo baca arr...sure sedih..masa u nanti mesti semangat cam membara jer,pastu membenci org cina pulak

IdaShah,
Insyaallah..semoga Negara kita selamat dari benda yg x elok

MiSZuE said...

semoge x jadi balikla kan...
hmmm...ngerii

nURmALa mAZLan said...

MiSZuE,
Insyaallah..mari kita bersama berdoa

mama mya said...

salam tumpang baca... huh ngeri jek

:: p R i n c E s S _ N :: said...

vaaaaa..blaja sejarah harini....

zamdotcom said...

huhu..
hari ini dalam sejarah..isu yg sangat panas melecur..


p/s: lirik tragedi oktober je ingat

nURmALa mAZLan said...

mama mya,
sila..sila baca

:: p R i n c E s S _ N ::
hahahaha..va va va

nURmALa mAZLan said...

zamdotcom,
wakakakaka...isu panas melecuur!! apakah??

Ada Ayrissa said...

fuh,
bestnya skali skala dpt baca sejarah nih...

nURmALa mAZLan said...

Ada Ayrissa,
bagus murid2..hehehe~
perasan nak jadi cikgu sejarah pulak

ARIFFDA said...

pepagi tadi..terlintas dikepala ni...

doa2, jgn la berulang kejadian ini


huhuhu

nURmALa mAZLan said...

ARIFFDA,
insyaallah x de pape..
sama2 kita berdoa

ILA said...

Ohhhh..sangat TRAGIK...
wahh..nur.sejak bila dah jadi pakar sejarah ni ekkk:P

nURmALa mAZLan said...

ILA,
hahaha..copy paste je la

Eazy Izzuddin said...

huhu...
teringat kembali sejarah2....
=D
thanks info kak
xD

nURmALa mAZLan said...

Eazy Izzuddin,
welcome dik

Pocket said...

pocket muka cam cina,
so antara yg orang kampung bg tau dedulu, if ever kisah ni berulang lagi.
Sila lah belajar azan ngan lancarnya.
supaya pocket tidak diapa apakan.

mase tu terpikir...
oh oh!! susah jgak jd hensem tp sepet ni..
ahaaaiiii

nURmALa mAZLan said...

Pocket,
so, skang azan dah lancar ke lom?? kalau x nak kena pancng nih..

alahai!!! apakah yg hensem tapi sepet itu?

mama mya said...

salam mala.. ada award yer tuk mala :)

miszrLina said...

bagus nih... imbas sejarah....

skolah akak kat kg baru tu..bebetul kat dewan sultan sulaiman, so every 13th mei, sure ada cam "suara suara" yg menakutkan..huhu...

biasa la..dok hostel kan...

nURmALa mAZLan said...

mama mya,
ok...terima kasih

miszrLina,
hah??!!! ye ker kak?? taakut nyer

Redbloodsnow said...

mmg sgtttt sgtttt tragedi berdarah kan date tuh :( harap kejadian tuh x akan berulang lg...:(

nURmALa mAZLan said...

Redbloodsnow,
Insyaallah...