Tuesday, August 5, 2008

sAHaBat

Bulan Ogos = Bulan Persahabatan
Janganlah kita memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.

Teman yang banyak boleh diibaratkan seperti pasir pasir di pantai tetapi teman yang satu adalah mutiara di antara pasir pasir itu.

Teman ketawa bagaikan air di daun keladi walau tercurah tak berkesan. Tapi sahabat sejati bagai air lalu walau dicincang ia tak mungkin kan putus.

Terlalu sukar menjalin persahabatan kerana ia adalah pertautan hati bukan pertautan fikiran, lebih-lebih lagi bukan hubungan kebendaan semata.

Persahabatan yang akrab tidak akan dapat dipisahkan melainkan dengan kematian.

Dialah hiasan dikala kamu senang dan perisai diwaktu kamu susah.

Seorang sahabat adalah yang dapat mendengarkan lagu didalam hatimu dan akan menyanyikan kembali tatkala kau lupa akan bait-baitnya.

Sahabat adalah anugerah Tuhan untuk menjaga kita

Kamu tidak akan pernah memiliki seorang teman,jika kamu mengharapkan seseorang tanpa kesalahankerana semua manusia itu baik kalau kamu dapat melihat kebaikannya dan menyenangkan kalau kamu dapat melihat keunikannya. Tetapi semua manusia itu akan buruk dan membosankan kalau kamu tidak dapat melihat keduanya


***********************

Sahabat, Teman, atau kawan. Semua tu adalah satu perkataan yg membawa makna yg sama. Selama lebih kurang 25 thn aku melalui kehidupan ini, kawan² merupakan salah satu daripada tulang belakang aku .Tanpa kawan², aku takkan menjadi seperti hari ini. Mungkin jugak aku takkan mampu berdiri seperti hari diri.. bila aku mengahadapi kesukaran, disaat semua org menghina dan mengata aku, disaat aku dipandang rendah oleh org sekeliling, kawan² aku yg sentiasa disisi memberi semangat, memberi dorongan..

Korang,
Bersempena bulan persahabatan ni,
Aku nak korang tau. Aku sayang korang sangat²..
Korang sumber kekuatan di saat aku lemah..
Korang suara aku disaat aku tak mampu untuk berkata apa²..
Korang mata aku bila aku tak mampu melihat dengan jelas..
Korang nampak kebaikan aku disaat tak de sorang pun nampak kebaikan tu..
Dan, korang tegur kalau ada kekurangan yg telah aku buat..
Korang GREAT!!!!!

Seribu Impian Disenjakala begini

Teringat kembali

Teman-teman lama dahulu

Yang pernah sama mengharungi

Pahit dan manis dirasa

Sehati sejiwa

Tak mungkin ku lupakan segala

Saat suka dan duka

Susah dan senang kita bersama

Rentasi rintangan yang ada

Tiada sempadan yang memisahkan

Kasih sesama kita walau badai tiba

Seribu impian pernah pun kita bina

Demi masa depan...

Tenggelam jauh dalam khayalan

Di buai alam mimpi

Kenangan lalu menjelma

Teringat kembali

Di ketika bergurau senda

Mesranya kita bersama

Seribu impian indah menghias jiwa

Bagaikan permata...

Setinggi langit biru, mimpi kita

Abadi selamanya...

************************************

Sahabat seperti tangan dan mata
Saat tangan luka, mata menangis
Saat mata menangis tangan menghapusnya
Selamat Bulan Persahabatan Dunia.....

p/s: Yin, kau ingat thn 2006. Kita tertonggeng, kita tersembam ketanah. Kita menangis, tak siapa yg tahu..

8 comments:

rynn2506 said...

huhu...mala,
touching siot baca entry ko yg ni....
x sgka plak ade ucapan khas utk aku...erm..mestilah aku igt 2006 yg bsejarah buat kite bdua tu...mcm yg aku kata kat ko sblm ni..kite susah senang bsama jatuh bangun pon bsama..dan kite jua mengenali diri msg² lebih dr pasangan kite sendiri...itu pon ade gak "si mulut kumbahan 2' cakap muka aku ni macam²...macam cibai...!! n kalo dia nak kena panahan puaka ku itu..marilah ke depan tonjolkan diri..!!!

Nurmala Mazlan said...

azrin,
touching kan?? aku baca balik pon cam nak nangis jerk..

tu thn 2006, skang thn 2008..segala² dah berubah.. Alhamdulillah...

hahaha...tak abis lagi kes mulut kumbahan?? hah!! tu la..tak kenal maka tak cinta.. tak kenal kau nak cakap pasal ko pulak ek..huhu~~

Anonymous said...

even ko mulut puaka gak kan...happy friendship for da mthlah ekk...fwens foreva~~dinie

Nurmala Mazlan said...

adini,
kurang ajar kau cakap aku mulut puaka... anyway,thank you adini...

darlee_luv said...

hepi frienship day,mala:)

Nurmala Mazlan said...

darlee_luv,
happy friendship day jugak utk awak.. Selamat menempuh alam pertunangan jugak.. Byk dugaan tu!!

eLLy said...

ha jng lupa bulan ogos juga ialah bulan KEMERDEKAAN .. hi hi

MERDEKA !! MERDEKA !! MERDEKA

pstt.. hapy friendship to youu too

Nurmala Mazlan said...

kak elly,
hikss~~~~
Aha..bulan kemerdekaan jugak..

happy friendship day jugak kak elly