Saturday, August 9, 2008

sPm?? diPLoMa?? iJaZaH??


Tetiba ter'touching' pulak di kala malam bulan mengambang - ceh..mentang-mentang la filem ni baru je dinobatkan sebagai filem terbaik -

Tak de pape sebenarnya. Tadi tgk friendster si Azeera, view photo, nampak pulak gambar masa azeera convo arituh. Amik gambar ngan mak,abah ngan adik beradik. Cam best je kan?? Meraikan hari yg bersejarah dalam hidup..

Tapi masa aku convo aritu - 25 September 2005 - tak de sapa pun nak datang. Mak je yg datang meraikan aku. Beli bunga untuk aku - Masa tu Mawi tgh famous giler. Bunga yg mak beli tu pulak Bunga Rose Mawi - uhuks~~~

Sedih kan?? Tak de sapa yg meraikan Hari konvokesyen aku melainkan mak aku sorg. Tak pe,mak sorang yg datang pun dah cukup bermakna bagi aku.. Kalau sayang ada masa tu pun tentu sayang pun datang kan???

Thanks Mak, U are the best. U are the great mak.!!!
Sebab tu aku cam sentitif skit kalau org cuba memperlekehkan mak aku. Heh!!! ada bran???? Berhadapan nagn aku dulu kalau ada hati nak memperlekehkan mak aku. Huh!!! tetiba plak hati ni membara.. Sabar ye Mala..

Tadi aku msg bg tau kat sayang, " Sayang, dulu masa saya convo, tak de sapa pun yg datang. Mak sorg je. Kalau kita dah kenal masa tu,sure sayang datang kan??".
Sayang reply, " Tak pe sayang, tak luak pun tak de sesapa yg datang konvo sayang tu. Mak datang dah cukup. Pasti ada hikmat. Sayang tgk, bukan nak cakap besar. Tapi sayang masuk semua company yg besar-besar walaupun sayang cuma lulusan Diploma je".
Terima kasih sayang kerana memberi kata-kata semangat kepada diriku ini..uhukss~~~

Yes!!!! Bila difikir-fikir kan balik, aku buat practikal dulu kat Deloitte - antara audit firm yg terbesar - ada yg kata sebab mak aku kerja situ, gi mampoos la!!! Kalau betul aku tak layak, atuk aku kerja situ pun,pasti aku tak dapat kan?? Masa aku nak abis practical dulu, GM HR tu siap offer aku jadi permanent lagi.. So, apa maknanya?? Performance aku bagus la tu.Tapi aku tak nak,kononnya nak sambung belajar lagi..

Lepas aku grad, belum convo lagi masa tu, aku diterima pulak kerja kat HQ of Sports toto (M) Sdn Bhd Subsidiary of Berjaya Group own by Tan Sri Vincent Tan. Finance dept. lagi. Dulu aku belajar business, tapi mereka percaya kan aku dan mengambil aku sebagai Account asst. Tambah lagi satu pengalaman kan??

Tiga tahun lepas aku menimba pengalaman kat Sports toto (M) Sdn Bhd, 2 Bulan lepas aku tunang, aku diterima pulak kerja di Tradewinds Plantation Berhad own by Tan Sri Syed Mokhtar Al- Bulkhary.. Rezeki bertunang org kata. Kali ni in Purchasing dept. Lain-lain kan bidang kerja aku..uhuksS~~~

Tu la,moral of the story,kejayaan hidup seseorg tu bukan bergantung kepada segulung Ijazah. Org yg memegang SPM pun boleh berjaya skang. Yg penting pembawakan diri sendiri.. Ye Tak????

12 comments:

NorAzrin MohdNawir said...

heheeh...aku suka ayat ko yg terakhir tu..x kisah la keje ape pon...org yg hanya ade SPM pon leh dpt gaji masyuk gak kan..tuah ayam nmpk di kaki,tuah manusia siapa yg tahu??

Nurmala Mazlan said...

Yezaa...
dimana ada kemahuan,disitu ada jalan kan??

Bukan nak suh org malas bejalar. Tapi kekadang ada org yg suka membeza kan org lain melalui tahap pelajaran tu..

cthnya: bekas bapak mertua beego

wakakaka~~~

~daRLee ZuRiS~ said...

xpelah.jgn sedih2 ek.pasnie at least awk dah dpt diploma kan.pasnie sambung lah.boleh ar sayang u datang konvo kan:)

u r so lucky tau.jeles pulak.huhuu..zuris susah nak dapat keje bagus w/pun ada degree.
susah nak dapat keje kat ipoh nie..
ada degree ke..diploma ke..sama je skrg nie.yg penting experience kan..

Unknown said...

btul2....

masa akak konvo dulu family akak dtg pastu dah amik gbr bagai..balik umah tgk2 camera rosakkkk..
xde gbr wooo...

tu sume x penting ...rezeki tu Allah yg tentukn...rajin dan ikhlas tu yg important...

cam akak..ada degree bisnes..end up keje PA yg x guna langsung skill masa blajar...tp gj masyuk wooo...heheheh..

Nurmala Mazlan said...

darlee_luv,
uhukss..sedih pulak awak cakap cam gini..

lol..cam dah malas je nak sambung belajar.. tapi niat tu cam ada..

a'ha..diorg ni asyik nak pengalaman jerk.. abis tu, yg baru nak bermula tu macam mana? dah tentu2 tak de pengalaman..

kak ellyn,
hahaha.. tergelak kita baca..caner kamera leh rosak?? hik hik hik~~~

Tak pe kak.. janji dah masyuk skang nih..

Pocket said...

btul tu,
kalau grad MIT pun tp balik duk wat recycle paper yg dpt tiga ringgit every ten kilo, for a total sum of 300 ringgit monthly, tak der la guna nya kan,
its all comes down to the money.
and how u do to get them,
ngulat cam pocket duk wat kat kilang tak guna jgak :) heheheheh

larriiiiiiii!!! back to work ..

Nurmala Mazlan said...

pocket,
ngulat² pun tapi kalau masyuk..
apa da hal kan??

tu la
its all up to us..
kalau kita bersungguh²,semua nyer boleh ada depan mata..

yg penting,
pape kerja pun,kita kena ikhlas..

MOHAMAD EFFAZUAN said...

kita kene bersyukur dgn apa yg Allah bg pd kita...nasib kita pada masa depan x tau lg cmne...kalau kita sentiasa bersyukur insyaallah rezeki xkan putus and maybe makin bertambah..

renung2kan dan selamat beramal...

*mcm ustaz la plak...hehehe

Nurmala Mazlan said...

mr.fabulous,
wakakaka...

tu dia ustaz dah bg nasihat..

yerla..kita kena bersyukur..sekurang²nya kita ada apa yg org lain tak de.. ye tak???

Anonymous said...

dah tau keje tempat besar2, x reti2 lagi ke mau banje makan besar2 jugak?

isk..isk..isk...

camni la sepupu~

arianna adrizal said...

tingat pulak dulu kita ms convo siap kol org tu.. buat sore sedih suruh dia dtg tapi.. ya now i understand, u r not worth it! nasib baik kenangan berharga tu hanya share dgn family je.

Nurmala Mazlan said...

bubbles,
kau ni ingat makan jer kan??

by the way, company jer besar.. Gaji besar ker?? eeeiiuwww~~~

kalau title sepupu tu,mmg kena belanja makan ek??

arianna adrizal,
betul jugak kan?? Nasib baik masa tu my-x tak datang..its not worth it..

Skang kenangan berharga tu,saya share ngan my only mak!!